Camperreis Zuid en Midden Noorwegen 2019

Woensdag 31 juli 2019 - Skadbergsanden

Skadbergsanden

Het heeft de hele nacht geregend. Toch hebben we lekker geslapen. We proberen de douche vandaag uit. De boiler moet daarvoor eerst aangezet worden om het benodigde water te verwarmen. We hebben afgesproken om te douchen volgens de volgende afspraak: douche aan, jezelf natmaken, douche uit, inzepen, douche aan en afspoelen. Dit zou het minst water nemen en zouden we beide voldoende warm water moeten krijgen. En het is gelukt. We hadden zelfs nog water over voor de afwas. Kwart over tien zijn we klaar om te vertrekken. Ons doel is het stadje Flekkefjord. In de binnenstad hebben we een wandeling gemaakt door de Hollenderbyen, β€˜de stad van de Hollanders’. Deze wijk bestaat uit smalle straatjes en witte houten huizen, waarvan sommige in Hollandse stijl zijn opgetrokken. Deze wijk is ontstaan in de 19e eeuw toen de houtexport naar Nederland floreerde. We hebben een heerlijk kopje cappuccino gedronken met warme appelcake en ijs met caramelsaus in een schattig etablissement. Toen we onder het genot van dit alles eens goed rondkeken bleken we in een koffiehuis van een evangelische gemeente te zitten. Het heeft ons heerlijk gesmaakt.

Via de Nordsjovegen (weg 44) reden we door naar Egersund. Een mooie route over een smalle weg, slingerend bergop en bergaf, door een wild rotsachtig kustlandschap. Bij toeval komen we bij een camperplaats aan Skadbergsanden, op een landtong onder Egersund. We hebben een mooie plek aan de kust, bij het water. We gaan vroeg eten, want dan kunnen we nog even een wandeling maken naar de vuurtoren Eigeroy fyr. Een route eerst langs de weg en landerijen en vervolgens over een aangelegd wandelpad met verraderlijke hoogteverschillen. Het uitzicht bij de vuurtoren naar open zee was prachtig. Het was een wandeling van 7 kilometer. Dit hadden we niet van te voren verwacht, maar het was wel de moeite waard.

Dinsdag 30 juli 2019 - Langs de zuidkust richting het westen

29.433 – 29.632 = 199 km

Kaap Lindesnes

We hadden de wekker niet gezet. Toch waren we weer vroeg wakker. Het hoorde wel alsof het regende, maar het waaide alleen erg hard. Na het gebruikelijke ontbijt van Griekse yoghurt met wat druiven en aardbeien zijn we nog even het plaatsje Risor ingewandeld. Robert wilde nog een zonneklepje op zijn bril kopen, want met een bril op ziet hij alles toch wel veel scherper. Gelukkig zijn we gister ook al in het stadje geweest toen het zonnig was. Nu oogt het donker en grijs, maar wel droog. Rond twaalven vertrekken we. We doen bij het verlaten van Risor de nodige boodschappen bij de supermarkt en tanken de wagen vol met diesel. We moeten tevens op zoek gaan naar een servicepunt voor de camper om het grijs water en het chemisch toilet te legen. Onderweg vallen de eerste druppels en het wordt al snel erg vies weer. Wanneer we bij Grimstad een servicepunt vinden staan we in de regen de boel te lozen. Na dit klusje valt ons oog op de MacDonalds. Eigenlijk hebben wij wel trek, het is tenslotte ook al half drie. Tijd voor pauze!

Met ons buikje vol rijden we richting Mandal, de zuidelijkste stad van Noorwegen. Er moet daar een groot zandstrand zijn. Het is dan wel geen strandweer, maar het is ondertussen droog en wij willen ook wel eens zien of Sjosanden wel een van de mooiste zandstranden is van Noorwegen. We hebben gewandeld in de omgeving door het bos en ontdekten kleine strandjes. Deze lagen er vandaag verlaten bij. Niet erg, want dat levert wel mooie plaatjes op.

Ons einddoel voor vandaag is Kaap Lindesnes, het zuidelijkste punt van het land. We parkeren de camper op een parkeerplaats onder de kleine vuurtoren. Deze plek wordt onze overnachtingsplaats voor de komende nacht. We staan hier niet alleen. Om ons heen hadden nog zo’n 30 andere camperaars hetzelfde idee.

We wandelen naar de vuurtoren waarbij ook een museum gevestigd is. Het waait stevig. Rondom de vuurtoren maken we een wandeling over de rotsen. We hebben soms moeite om ons staande te houden.

Het eten houden we simpel en Robert probeert het defect van de linker richtingaanwijzer van de fietsdrager op te lossen. De fietsen moeten er zelfs af om het glas te demonteren en het lampje los te draaien. Het blijkt een bijzonder exemplaar te zijn die we niet bij ons hebben. Morgen maar kijken of we ergens een nieuw lampje kunnen bemachtigen. De fietsen kunnen er weer op met de wetenschap dat we morgen waarschijnlijk de hele exercitie moeten herhalen.

Maandag 29 juli 2019 - Overtocht naar Noorwegen

29.327 – 29.433 = 106 km

Risor

Om 6 uur ging de wekker, we hadden exact drie kwartier om te douchen en te vertrekken. We kozen voor de familiedouche, want die was nog vrij. Onder de douche zei Laura dat ze vandaag jarig was. Helemaal vergeten!! Wat stom dat ik dat vergeten was. Dit werd de hele dag nog regelmatig onder de aandacht gebracht. In de rij voor het loket van de Fjordline kwamen we tot de ontdekking dat we niet de juiste maten hadden opgegeven bij de boeking. Onze camper was hoger en langer! Toen de medewerkers ook nog gingen meten met stokken, dachten we dat we de klos waren. Gelukkig beperkte de controle zich tot de kleine busjes en sloegen ze onze rij over. Tijdens de overtocht scheen de zon gelukkig de hele tijd. We mochten als derde camper aan boord en dus konden we in alle rust een mooi plekje aan dek uitzoeken. Halverwege de reis die 4,5 uur duurde zijn we op het dek gaan liggen. Robert ontkwam er niet aan om even lekker te slapen.

In Langesund aangekomen konden we pas als een van de laatsten van boord. We stonden namelijk in een doodlopende gang geparkeerd en moesten eerst achteruit rijden om vervolgens weg te kunnen rijden. Hierdoor moesten we dus eerst wachten totdat daar ruimte voor kwam en dus het hele schip bijna leeg was. Aan wal kozen we een weg richting het westen. Het was daar nog mooi weer. Onderweg besloten we om naar Risor te gaan. Daar is een camperplaats vlakbij de haven en het centrum van het stadje. Dit havenplaatsje is bekend om zijn houten witte huizen. Op de camperplaats waren nog maar drie plekken vrij, mazzel dus. Het was lekker zonnig met een temperatuur van 26 graden. We hebben een wandeling door het centrum en naar de haven gemaakt. Het was er gezellig druk. We hebben er een heerlijk ijsje gekocht, er was tenslotte iets te vieren. Op de terugweg naar de camper zijn we langs de supermarkt gegaan om het avondeten te kopen. Bij de camper hebben we snel de stoelen gepakt en nog lekker genoten van de zon. Het zat er zo lekker dat Laura pas om half acht met het bereiden van het avondeten is begonnen.

Zondag 28 juli 2019 - Naar het noorden van Denemarken

29.000 – 29.327 = 327 km

Sindal

We werden vanmorgen met een ochtendzonnetje wakker. Uitslapen was gelukt: 8.30 uur. Na een ontbijtje buiten voor de camper, hebben we besloten om nog even een kopje koffie te drinken en wat langer van de zon te genieten. De wind was nog steeds sterk, maar achter de camper was het goed toeven. Na de koffie alles weer ingepakt en onder begeleiding van de boer verlieten we de camperplaats. Op naar Sindal, een relatief kort ritje. Onderweg hebben we overwogen om nog een bezoekje te brengen aan de IKEA om nog wat ontbrekende zaken te kopen. Echter op verzoek van Robert - hij wou de Formule 1 zien – hebben we in goed overleg besloten om toch door te rijden. De rit naar het Noorden bracht ons steeds beter weer. Bij aankomst, ca. 14.00 uur, op de gereserveerde camping, bleek de eigenaar afwezig te zijn en om 15.00 uur terug te komen. Dat was even pech. We hebben de klapstoelen buiten gezet en zijn heerlijk in de zon gaan zitten. Laura heeft cup-a-soup klaargemaakt met een krentenbol. Zo hadden we ook weer onze lunch genuttigd.

Vlak voor 15 uur kwam de eigenaar en na 5 minuten hadden we een plaatsje toegewezen gekregen. Precies naar het plekje wat we twee jaar terug ook hadden. De auto stond vlug op zijn plaats en vlak voor de start zaten we voor de camper klaar voor de race. Het werd een enerverende race, waarbij Laura zelfs niet in slaap was gevallen. Een regenrace waar Max Verstappen overtuigend won, beide Mercedessen vielen uit: het kon niet mooier. Toch betrok bij ons ook de lucht en vlak na de finish moesten we ons haasten om alles nog droog binnen te krijgen. Even later was de onweersbui voorbij en binnen enkele minuten zaten we weer buiten. Daarna begon de laatste rit van de Tour de France, die we weer binnen moesten kijken, want het begon weer te onweren.

Laura heeft lekker wat gelezen op bed en Robert keek TV. Het weer bleef onstabiel en er kwamen diverse onweersbuien met kortdurende regenval. Morgen gaan we vroeg op, omdat we de boot naar Noorwegen moeten nemen. De eigenaar van de camping zal om 6.45 voor ons in zijn kantoortje komen om af te rekenen.

Zaterdag 27 juli 2019 - Naar Denemarken 1e stop

28.321 – 29.000 = 689 km

Tinglev

We zijn vanochtend om half zeven uit Leeuwarden vertrokken. Het is zo vroeg op de ochtend heerlijk weer. Zeker na de tropische dagen van de afgelopen week. Gelukkig hebben we airco in de camper. De weersvoorspelling van vandaag geeft ook temperaturen aan rond dertig graden.

Er is veel vakantieverkeer onderweg en er wordt ook op velerlei plaatsen aan het wegennet gewerkt wat voor het nodige oponthoud zorgt. Bij Bremen halen we een kop koffie bij de Mac, kunnen we ook meteen een sanitaire stop maken. En rondom Hamburg staan alle wegen vol met blik. We hebben veel navigatieproblemen. De telefoons, iPad, tomtom en het navigatiesysteem van de camper geven een veelvoud aan informatie. Het probleem is dat ze elkaar soms tegenspreken en door het ontbreken van een dataverbinding achterhaalde informatie verstrekken. We gebruiken na overleg dus gewoon de wegwijzers langs de weg. Die doen het namelijk altijd.

Als we net de grens overrijden naar Denemarken – duurde ook weer lang – kunnen we eindelijk doorrijden. Het waait hard en de camper wijkt bij windstoten naar links. Voor ons nog geen probleem, maar een auto met aanhanger begint vlak voor ons te slingeren en als Laura opkijkt ziet ze nog net dat de aanhanger op de kant dreigt te gaan. Helaas lukt het de bestuurder niet de combinatie onder controle te krijgen en de aanhanger gaat op zijn kant. De auto voor ons remt gelukkig net op tijd af en kan een aanrijding voorkomen. De aanhanger is sterker dan de auto, want die wordt aan de trekhaak een meter boven het wegdek opgetild. De passagier stapt uit en doet snel haar schoenen aan, terwijl de geschrokken bestuurder met de handen aan het hoofd staat te kijken.

Wij rijden maar door, want we kunnen toch niet helpen.

Vooraf hadden we een camperplaats bij een boer uitgezocht, maar het was lastig te vinden. Na wat omzwervingen, kunnen we gelukkig bij de boer terecht. Een mooi plekje aan het meer valt ons ten deel. Nog even lekker genieten van de zon en de heerlijke temperatuur. De maaltijd houden we eenvoudig. Vlak voor zonsondergang gaan we nog even wandelen rond het meertje. We gaan vroeg naar bed.

Vrijdag 26 juli 2019 - Camper ophalen

28.321 – 28.431 = 110 km

We kunnen de camper vanaf 14.30 uur ophalen bij P&M Campers in Emmen. We waren wat later, dus de auto stond al kant en klaar gereed voor de instructie. Deze informatie kon dit keer zeer beknopt worden gehouden, want veel zaken waren al bekend bij ons. Op 16.00 uur vertrokken we weer naar Leeuwarden en konden we de camper vullen met alle zaken die we reeds in onze garage hadden verzameld. Het was een zeer warm klusje die uitgevoerd moest worden met een temperatuur van boven de 30 graden. De nacht was warm en na een korte nacht ging de wekker om 5.15 uur. We waren van plan op om 6.00 uur te vertrekken.

Welkom op onze reisblog

Hallo en welkom op onzereislog!

DΓ© plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevind en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaanmaken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!