Camperreis Zuid en Midden Noorwegen 2019

Woensdag 31 juli 2019 - Skadbergsanden

Skadbergsanden

Het heeft de hele nacht geregend. Toch hebben we lekker geslapen. We proberen de douche vandaag uit. De boiler moet daarvoor eerst aangezet worden om het benodigde water te verwarmen. We hebben afgesproken om te douchen volgens de volgende afspraak: douche aan, jezelf natmaken, douche uit, inzepen, douche aan en afspoelen. Dit zou het minst water nemen en zouden we beide voldoende warm water moeten krijgen. En het is gelukt. We hadden zelfs nog water over voor de afwas. Kwart over tien zijn we klaar om te vertrekken. Ons doel is het stadje Flekkefjord. In de binnenstad hebben we een wandeling gemaakt door de Hollenderbyen, ‘de stad van de Hollanders’. Deze wijk bestaat uit smalle straatjes en witte houten huizen, waarvan sommige in Hollandse stijl zijn opgetrokken. Deze wijk is ontstaan in de 19e eeuw toen de houtexport naar Nederland floreerde. We hebben een heerlijk kopje cappuccino gedronken met warme appelcake en ijs met caramelsaus in een schattig etablissement. Toen we onder het genot van dit alles eens goed rondkeken bleken we in een koffiehuis van een evangelische gemeente te zitten. Het heeft ons heerlijk gesmaakt.

Via de Nordsjovegen (weg 44) reden we door naar Egersund. Een mooie route over een smalle weg, slingerend bergop en bergaf, door een wild rotsachtig kustlandschap. Bij toeval komen we bij een camperplaats aan Skadbergsanden, op een landtong onder Egersund. We hebben een mooie plek aan de kust, bij het water. We gaan vroeg eten, want dan kunnen we nog even een wandeling maken naar de vuurtoren Eigeroy fyr. Een route eerst langs de weg en landerijen en vervolgens over een aangelegd wandelpad met verraderlijke hoogteverschillen. Het uitzicht bij de vuurtoren naar open zee was prachtig. Het was een wandeling van 7 kilometer. Dit hadden we niet van te voren verwacht, maar het was wel de moeite waard.