Camperreis Zuid en Midden Noorwegen 2019

Maandag 5 augustus 2019 - Langs de Sognefjord

Sognedal

We willen naar de Sognefjellsvegen en moeten vandaag daarvoor enige kilometers afleggen. De route die we daarvoor zullen nemen leidt langs de noordkant van de Sognefjord over een soms smalle weg met vele bochten. Al snel nemen we de eerste pont die ons in 10 minuten overzet. De route is bijzonder, want we rijden continue langs de fjord. We stoppen op meerdere plaatsen, om wat te drinken en te genieten van het uitzicht. Rond een uur of twee nuttigen we de overgebleven pannenkoeken. Twee voor ons allebei, ten minste, dat was de bedoeling. Na de eerste te hebben opgegeten, vraagt Laura aan Robert om op haar tweede en laatste pannenkoek te letten. Zij wil even een foto maken. De wind is echter vrij sterk en voordat Robert kon ingrijpen ging de pannenkoek met bord en al door de lucht, landde op het plastic bekertje met drinken. Hierdoor kwam Laura razendsnel achter haar camera vandaan, schold Robert al lopend uit. Hij heeft het natte bordje, de in Rivella drijvende pannenkoek niet eens meer gezien en vraagt zich nog steeds af waar die zijn gebleven. De overgebleven pannenkoek werd evenwel in vrede gedeeld. Voordat we naar de camping gingen hebben we eerst de voorraden aangevuld, want de komende dagen willen we “vrij” kamperen en dus willen we een gevulde koelkast aan boord hebben. Het waterreservoir was al goed gevuld dus moesten we alleen de “zwartwater”-tank nog legen. Toen we de camping naderden die we uitgekozen hadden, merkten we pas dat we hier al vaker hadden gestaan. We konden gelukkig nog kiezen uit meerder vrije plaatsen. Eentje wat hoger gelegen mooi in de zon, werd onze keuze. We waren redelijk vroeg en we hebben lekker in de zon gezeten. We konden mooi alle aankomende campergasten zien stuntelen met oprijblokken, elektriciteitskabels, ed. Het blijkt soms moeilijk om goed boven de afvoerpunt te manouvreren, zodat het afvalwater in de daarvoor bestemde goot te laten belanden. Sommigen maken er een waterfestijn van, waardoor ze achteraf de straat moeten schoonspuiten met de slang.