Camperreis Zuid en Midden Noorwegen 2019

Vrijdag 2 augustus 2019 - Bergen

29.995 (afstand vergeten op te nemen)

Bergen

We zijn vroeg opgestaan en hebben een warme douche genomen. Voor vertrek nog even gesproken met mede camperaars uit Nederland. Zij hadden gelezen dat wij uit Leeuwarden kwamen en de dame meldde ons dat zij in Leeuwarden had gestudeerd. Ook zij waren van plan om vandaag naar Bergen te gaan, maar de zoon lag nog te ronken. Wij besluiten om naar de schaatshal in bergen te rijden, omdat daar een ruime parkeerplek voor campers is. Zij zullen dit ook gaan doen. Kwart over negen vertrokken we van de camping. We hoefden maar even te wachten op de veerpont. Bij aankomst bij de schaatshal was nog maar een plekje vrij vlak voor de ingang van de schaatshal. Wij twijfelden of je daar wel mocht parkeren. Kort daarop kwam er een ander plekje vrij en hebben we daar voor gekozen. Helaas waren alle elektriciteitspalen bezet. Toen we net geinstalleerd waren zagen we een bekende camper voorbij rijden met daarin het Nederlandse gezin. Zij waren net te laat, want alle plekjes waren bezet. De parkeerplaats ligt vlakbij het lightrail station, op een paar minuten lopen. Deze bracht ons supersnel naar het centrum van Bergen. We twijfelden of we uit moesten stappen. Dat hebben we gelukkig wel gedaan. Achteraf bleek het het eindpunt te zijn. Het was prachtig weer en zelfs warm. De eerste indrukken die we kregen van deze stad waren zeer positief. Een mooie stad dat een ruim centrum heeft. Ondanks het feit dat het op zeven bergen is gebouwd. We ontdekken al gauw de Bryggen en onderweg hebben we op de vismarkt een broodje zalm genomen. De Bryggen is een handelskade met oude kleurrijke houten gebouwen waarin nu winkeltjes zijn gevestigd met grote terrassen ervoor. Wat we niet verwacht hadden, is dat achter deze gevels alles nog in oorspronkelijke staat was, dus uit hout bestond. Daarna zijn we naar de cruiseschepen gelopen en zagen we de Amerigo Vespuci liggen. Een prachtig Italiaans opleidingsschip voor de marine, een zeilschip, een driemaster. Je kon het schip bezichtigen en dat hebben we dan ook natuurlijk gedaan. Een prachtig schip met veel hout, koper, touw en mooi aangeklede bemanning. Daarna hebben nog een pilsje gepakt op een van de terrassen op de Bryggen.