Camperreis Zuid en Midden Noorwegen 2019

Dinsdag 30 juli 2019 - Langs de zuidkust richting het westen

29.433 – 29.632 = 199 km

Kaap Lindesnes

We hadden de wekker niet gezet. Toch waren we weer vroeg wakker. Het hoorde wel alsof het regende, maar het waaide alleen erg hard. Na het gebruikelijke ontbijt van Griekse yoghurt met wat druiven en aardbeien zijn we nog even het plaatsje Risor ingewandeld. Robert wilde nog een zonneklepje op zijn bril kopen, want met een bril op ziet hij alles toch wel veel scherper. Gelukkig zijn we gister ook al in het stadje geweest toen het zonnig was. Nu oogt het donker en grijs, maar wel droog. Rond twaalven vertrekken we. We doen bij het verlaten van Risor de nodige boodschappen bij de supermarkt en tanken de wagen vol met diesel. We moeten tevens op zoek gaan naar een servicepunt voor de camper om het grijs water en het chemisch toilet te legen. Onderweg vallen de eerste druppels en het wordt al snel erg vies weer. Wanneer we bij Grimstad een servicepunt vinden staan we in de regen de boel te lozen. Na dit klusje valt ons oog op de MacDonalds. Eigenlijk hebben wij wel trek, het is tenslotte ook al half drie. Tijd voor pauze!

Met ons buikje vol rijden we richting Mandal, de zuidelijkste stad van Noorwegen. Er moet daar een groot zandstrand zijn. Het is dan wel geen strandweer, maar het is ondertussen droog en wij willen ook wel eens zien of Sjosanden wel een van de mooiste zandstranden is van Noorwegen. We hebben gewandeld in de omgeving door het bos en ontdekten kleine strandjes. Deze lagen er vandaag verlaten bij. Niet erg, want dat levert wel mooie plaatjes op.

Ons einddoel voor vandaag is Kaap Lindesnes, het zuidelijkste punt van het land. We parkeren de camper op een parkeerplaats onder de kleine vuurtoren. Deze plek wordt onze overnachtingsplaats voor de komende nacht. We staan hier niet alleen. Om ons heen hadden nog zo’n 30 andere camperaars hetzelfde idee.

We wandelen naar de vuurtoren waarbij ook een museum gevestigd is. Het waait stevig. Rondom de vuurtoren maken we een wandeling over de rotsen. We hebben soms moeite om ons staande te houden.

Het eten houden we simpel en Robert probeert het defect van de linker richtingaanwijzer van de fietsdrager op te lossen. De fietsen moeten er zelfs af om het glas te demonteren en het lampje los te draaien. Het blijkt een bijzonder exemplaar te zijn die we niet bij ons hebben. Morgen maar kijken of we ergens een nieuw lampje kunnen bemachtigen. De fietsen kunnen er weer op met de wetenschap dat we morgen waarschijnlijk de hele exercitie moeten herhalen.