Camperreis Zuid en Midden Noorwegen 2019

Zaterdag 27 juli 2019 - Naar Denemarken 1e stop

28.321 – 29.000 = 689 km

Tinglev

We zijn vanochtend om half zeven uit Leeuwarden vertrokken. Het is zo vroeg op de ochtend heerlijk weer. Zeker na de tropische dagen van de afgelopen week. Gelukkig hebben we airco in de camper. De weersvoorspelling van vandaag geeft ook temperaturen aan rond dertig graden.

Er is veel vakantieverkeer onderweg en er wordt ook op velerlei plaatsen aan het wegennet gewerkt wat voor het nodige oponthoud zorgt. Bij Bremen halen we een kop koffie bij de Mac, kunnen we ook meteen een sanitaire stop maken. En rondom Hamburg staan alle wegen vol met blik. We hebben veel navigatieproblemen. De telefoons, iPad, tomtom en het navigatiesysteem van de camper geven een veelvoud aan informatie. Het probleem is dat ze elkaar soms tegenspreken en door het ontbreken van een dataverbinding achterhaalde informatie verstrekken. We gebruiken na overleg dus gewoon de wegwijzers langs de weg. Die doen het namelijk altijd.

Als we net de grens overrijden naar Denemarken – duurde ook weer lang – kunnen we eindelijk doorrijden. Het waait hard en de camper wijkt bij windstoten naar links. Voor ons nog geen probleem, maar een auto met aanhanger begint vlak voor ons te slingeren en als Laura opkijkt ziet ze nog net dat de aanhanger op de kant dreigt te gaan. Helaas lukt het de bestuurder niet de combinatie onder controle te krijgen en de aanhanger gaat op zijn kant. De auto voor ons remt gelukkig net op tijd af en kan een aanrijding voorkomen. De aanhanger is sterker dan de auto, want die wordt aan de trekhaak een meter boven het wegdek opgetild. De passagier stapt uit en doet snel haar schoenen aan, terwijl de geschrokken bestuurder met de handen aan het hoofd staat te kijken.

Wij rijden maar door, want we kunnen toch niet helpen.

Vooraf hadden we een camperplaats bij een boer uitgezocht, maar het was lastig te vinden. Na wat omzwervingen, kunnen we gelukkig bij de boer terecht. Een mooi plekje aan het meer valt ons ten deel. Nog even lekker genieten van de zon en de heerlijke temperatuur. De maaltijd houden we eenvoudig. Vlak voor zonsondergang gaan we nog even wandelen rond het meertje. We gaan vroeg naar bed.